Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

tisdag, februari 22, 2005

Borta bra men hemma kallt

Mexico var fantastiskt! Underbart väder, fantastiska städer, trevliga människor och många pyramider. Det känns lite trist att komma hem igen, men som tur var så låg senaste numret av Interweave knits och väntade på mig, så då kändes det lite lättare. Och på lördag är det syfestival och årsmöte i sticka som gäller, också något att se fram emot.

Det finns en stor nackdel med att åka långt bort på semestern: flyget. Det tog 11 timmar i vardera riktning. Efter ca 2 är jag redo att klättra på väggarna. Som tur var hade jag med mig grecian plait och mohair garn, så som terapi stickade jag och stickade och drev förmodligen mina grannar till vansinne. (mohair luddar nämligen. Väldigt mycket...)

Så med flyget och sticktiden i bussen under rundresan lyckades jag göra klart fram och bakstycke.



Och en detalj av flätorna som jag hade sådant huvudbry med innan jag åkte



Jag tror att tröjan blir fin, men jag har inte helt förtjust i att sticka med mohair. Främst pga av att det hårar av sig så förskräckligt, men sedan blir det kanske lite väl fluffigt också? Men som sagt, den blir nog fin. Bara ärmarna kvar, och sedan kan jag återgå till min övergivna flätstickning.

Fråga: Är det sant att man kan lägga stickningen i frysen för att undelrätta upprepningen av mohair? Det var någon som skrev det i kommentarerna, det låter nästan för konstigt för att jag ska tro på det, men å andra sidan är jag otroligt blåögd.