Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

torsdag, januari 13, 2005

Stort och smått

Äntligen har jag fått hjälp med att ta ett kort på Rosedale:


Och så här upplevde jag stickningen:

  • Stickad med Noro Kureyon #124, stickor 4.5 till ärmarna och 4 till kroppen.
  • Bra mönster överlag. Jag tycke mycket om att det var så lite ihopsyning!! Bara 16 maskar under ärmen, och de stickade jag ihop.
  • Kragmönstret gjorde mig mycket förvirrad, så det slutade med att jag hittade på själv. Men det blev bra. Jag var nog mest trött och lite grinig, det var nog ett bra mönster egentligen....
  • Garnet= full poäng!
  • Jag skulle gjort den kanske 5 cm längre (känner vi igen det...?)
  • Istället för att göra SKP som minskning gjorde jag ssk. Det blev snyggare tyckte jag.
  • Jag gjorde ingen intarsiarektangel i ryggen, som det stod i mönstret.
  • Dragkedjan är ca 3 cm för lång, så tröjan buktar lite.
  • Och ändå är jag jättenöjd!

Blir det fler Rosedale? Jaaaa, jag har ju lite mer Kureyon som ligger här hemma, så man vet aldrig! Jag tyckte iallafall att det var ett mycket lyckat projekt och jag är nöjd med resultatet. Sen kan jag väl inte direkt påstå att det var den mest utmanande stickningen, men det behöver det ju inte alltid vara heller.

Liten tröja

Här är tröjan jag började på tidigare i veckan:

Ett mönster som jag köpte på yll&tyll för 4 år sedan, jag har gjort flera tröjor i det, för det är så bra. Garnet är något som jag hittade i mitt förråd, ser ut som någon sorts silkeblandning, men jag är inte säker. Mottagaren är beräknad att komma kring midsommar, och det kommer bli mitt brorsbarn. Jag ska bli faster!!!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad snygg den blev Tina! Hoppas på att få se den på riktigt någon gång.

/Marika L

12:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Tina,

Grattis, vad fin den blev. Jag ser att vi har precis samma erfarenheter. Kragmönstret fattade jag inte alls, gjorde på mitt sätt till slut och det blev nog bra, likaså raglanintagningen. Jag gjorde inte heller intarsia bak, men däremot på båda framstyckena. Kul stickning var det i allafall och fort gick det. När Marika är klar får vi träffas med våra alster?
/Karin

8:10 fm  
Blogger Froding said...

Jag tycker Noro-garnet gör denna tröja till något speciellt, men jag kan berätta att första gången jag såg mönstret funderade jag läänge på vad mönsterkontruktören ville uppnå med detta "felaktiga" stycke längst fram. Nu kan jag både förstå och inte ibland inte förstå....Är jag udda??/Marianne

1:19 em  
Blogger iHanna said...

Jättefina - båda två! Gillar verkligen färgerna i din tröja, önskar jag hade råd att köpa massor av sånt fint garn också! :-)

Om ditt brorsbarn ska komma till midsommar och du redan hunnit sticka nästan en hel tröja... du hinner med en garderob innan ungen ens är född! Hurra, en hel babygarderob!? Snäll faster! ;-)

7:35 em  
Blogger Tina said...

Tack! :)
Jag stortrivs i tröjan, och har den nästan varje dag. Jag förstod inte heller intarsiablocket först, men så tänkte jag lite på saken och provade, och är faktiskt nöjd. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker det gör sig bra på nått sätt. Men nej, du är inte udda :)

Ja, jag planerar att få ihop en hel garderob. Det är ju så himla roligt med pyttekläder! Och alla fina mönster som finns, och alla fina garner och oooh, så kul jag ska ha!

Rosedale-träff live? I'm on!

10:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home