Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

lördag, december 25, 2004

God Jul!

Hoppas att ni haft en trevlig julafton och gjort vad ni velat. Jag hade en toppen jul, spelade spel med familjen hela kvällen, det var väldigt trevligt. Och så fick jag fina julklappar!



2 stickböcker!! Inte illa!The art of fair isle knitting är en fantastiskt bra bok, som jag lånat på biblioteket åtskilliga gånger, men som jag nu äntligen äger. Det finns historia, bra tips på färgsättning och tekniker, och en hel del modeller.

Knitting with beads var helt osedd, men verkade intressant. Det är ett flertal modeller i boken, många jag aldrig skulle få för mig att göra, några som jag kanske gör, och en som jag absolut vill göra. Men framförallt är det inspiration. Och den är väldigt vacker. Så jag är väldigt glad över den också.

The Rosedale story...
goes on and on. Jag har avsatt julafton och juldagen åt att inte plugga, utan ta det ganska lugnt och sticka om jag känner för det. Så på julafton stickade jag en hel del på kroppen av Rosedale.



Och på juldagen ägnade jag mig åt att repa upp det. Jag märkte inte att min stickfasthet hade blivit 15 stygn per dm istället för 18 som det ska vara. Så man kan säga att den blev lite stor..... Rip, rip, rip, och så börjar vi om. Fast jag kunde behålla resåren, tack gode gud! 2 gånger räcker bra...

Och så fick jag en julklapp av Tove! Hon är väldigt bra på att göra knappar, och hon var snäll nog att göra några nya Rosedaleknappar, eftersom jag uppenbarligen inte var så bra på det :) Tack Tove!!
Titta till vänster, så ser ni en betydligt elegantare och proffsigare knapp än det var tidigare.