Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

onsdag, november 24, 2004

Att utvecklas som människa

låter kanske pretantiöst, så jag försöker iallafall utvecklas som stickerska. Därför satsar jag på vidareutbildning. I helgen var jag alltså på kurs på trassel i fair-isle stickning. Självklart lyckades jag bara gå på en av dagarna, men lyckades lära mig massor iallafall. Det som jag främst ville lära mig var att hålla i garnet så det blir jämnt och fint och ser bra ut även på baksidan. Det har jag nu gjort, även om jag fortfarande måste jobba lite med att få det så där übersnyggt som man ser proffsen göra. Men jag är på väg iallafall.
Och så lärde jag mig hur man gör en vad jag tror kallas corrugated ribbing, en resårstickning i två färger. Det behöver jag kunna för att göra Rosedale, när jag nu börjar på den.

Kursupplägget var suveränt: sticka en liten tröja till en nalle. Då hinner man både öva på allt som man behöver (upplägg, stickning, broar/steeks, klippa osv) samtidigt som man faktiskt får något mer än en liten fånig provlapp som kanske inte är så meningsfullt. Nu kan iallafall en nalle bli varm. Eftersom jag smet från andra kursdagen har jag inte hunnit så långt, men det är väldigt kul! Och jag sitter och fantiserar om alla vackra tröjor jag ska göra i fantastiska färgkombinationer.... Det är kul att dagdrömma!

Och så kom jag äntligen iväg på stickcafé på Ginos igår. Det var trevligt, men ganska dragit. Nästa gång får jag ta med det tunga artilleriet av sockor och sjalar och dylikt.

Och så lite introvert babbel: Jag upplevde en helt fantastisk känsla i lördags, när jag fick sitta och sticka, och prata stickning, och titta på stickning i 6 hela timmar. Utan avbrott! Jag förstår inte riktigt var denna lyckokänsla kom ifrån. Jag har inte barn, så det är knappast så att jag blir avbruten så fort jag sitter ner en sekund. Jag har inget belastande hushåll, snarare en fantastisk sambo som sköter det mesta. Ändå blir det av någon anledning aldrig så att jag känner att jag kan sitta ner någon längre stund i sträck, utan jag går upp och gör olika saker. Därför var det underbart att kunna ägna en hel dag åt min favorithobby!

Summa sumarum: jag vill gå på fler kurser och stickcaféer!

1 Comments:

Blogger Marika said...

Hojta när du börjar på Rosedale så kan vi parallellsticka! Ovanåker är så pillig att jag behöver ett lättare projekt att växla om med. Tartan jacket väntar i och för sig vid nyår, men den är extrem åt andra hållet: intarsia med fem färger på ett varv, stickor 9 (minst) och krånglig strukturstickning som jag bara vet att jag kommer att komma av mig på hela tiden. Slutsats: jag behöver Rosedale rätt snart.

4:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home