Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

måndag, september 20, 2004

Små projekt blir man klar med...

... stora projekt blir aldrig klara. Iallafall inte hemma hos mig.

Jag stickade en babyhjälm för att stoppa i det allmäna startkittet som jag ska skicka till en kompis som ska bli mamma. Filten är klar, mössan också, och så ska jag pilla ihop ett par sockor och nån bra kofta också tänkte jag. 50% är iallafall klara, inte så illa!



Här är den innan den är ihopsydd och trådarna fäst.



Se, så grant (grönt) det kan bli.

Och så har jag hunnit klart med senaste veckans tunnelbanestickning. Ett par sockor i regia. Sitter fin-fint! (men det syns ju inte på den här bilden)



(ja, det är två olika färgbad. Det såg jag först i förrgår. Orkar jag engagera mig? Knappast...)

Rogue? Ja, två ärmar är klara, men jag har inte börjat på kroppen än. Det är en så rolig stickning att jag vet att jag kommer bli sittandes alldeles för länge med den när jag väl tar upp den att den har cencurerats till att bli enbart helgstickning, dvs helger när jag hinner sticka. Vilket jag inte gjorde den här helgen, men förhoppningsvis så kan jag lägga upp kroppen och börja på den nästa helg. Vill ni se hur snygg den kan bli, gå till Barbros hemsida och titta. Den är så vacker!


Sjalupdate: mina matematiska uträkningar gjorde susen! Efter många timmars huvudbry gjorde jag som det stod i mönstret, och se! Det fungerade! Man kan ju verkligen undra vad dom där timmarnas huvudbry skulle vara bra till.
Tina: "hmm, det här mönstret har jag aldrig gjort, men det står säkert fel i mönstret. Inte för jag har någon aning om hur det SKA vara, men om jag gör så här, och tar bort en där, lägger till 4 och så gör jag ett halv nummer större, då måste det ju blir rätt! Inte? nähä...."

Men nu fungerar det och jag är nöjd. Och jag har säkert lärt mig något i processen. Jag kan dela med mig:

  • Ta inte för givet att det står fel i mönstret, speciellt inte när du inte har någon aning om hur det ska vara.
  • Om du inte har någon aning om hur det ska vara, sticka en lite provlapp. Lägg inte upp 150 maskor med supertunt luddigt ullgarn som inte går att repa upp.
  • Gör inte om den andra punkten 5 gånger utan att reflektera lite mer.


4 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej,

oj vad jag skrattade - kul att se att andra gör samma misstag som jag:-) skönt att det gick bra med sjalen till slut.

heidi

3:36 em  
Anonymous Anonym said...

Fniss, bra tips. Kanske jag också ska ta till mig av... Och jag känner helt klart igen mig ang småprojekten...de har lixom en tendens att bli prioriterade av någon anledning
/Liisa
http://hem.bredband.net/liibyb/stick/blog.html

6:06 em  
Blogger Halldóra said...

Hej,
Jag kom in på din bloggsida på något sett från Hallas sida... :-) Vilka fina sockor du har stickat, kan man köpa Regia garnet i Stockholm?

Halldora.
halldora@itm.su.se

10:18 em  
Blogger Tina said...

Ja, garnet är köpt på Ljungqvists garn på Odenplan (dom heter väl så?)Finns i Farsta också. 2 nystan räcker till ett par vuxensockor och det blir lite över, beroende på hur långa skaft du stickar. Jag storgillar garnet, ränder är kul! Och man slipper fästa trådar, vilket är tur, för det är det tråkigaste jag vet.

11:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home