Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

tisdag, september 07, 2004

Aggroglad

Hur kan man vara aggroglad? Jo, jag fick ett paket på posten som jag längtat efter, och innehållet var 3 gånger bättre än jag hade trott först. MEN (och, believe you me, det är ett stort men) paketet fastnade hos tullen. Vilket innebar att jag fick betala sammanlagt 50% mer än vad jag ursprungligen betalade för varan! Någon som vet varför? Någon som vet hur dom väljer ut vissa paket? Jag beställer ofta från USA, och det här är andra gången på 7 år som det händer (så, ja, jag vet, jag har tur egentligen) men det är så förbannat surt när det väl händer!!! Och det värsta är inte tullavgiften. Det värsta är avgiften till företaget som tar hand om det, och fraktar ut det till min video (?!) affär. Har jag bett dom? Vad är det för fel på posten (förlåt, vad var det för fel på posten?) Min ekonomi är inte särskilt stark till att börja med, speciellt inte den här månaden (CSN, need I say more?) Jag tycker inte man ska sparka på dom som ligger....:(

Så, nu har jag gnällt färdigt!

Här är min babyfilt jag pratade om igår.



Garnet är Teddy, från Marks & Kattens. 70% Courtelle (vad är det?), 17 % ull, och 13% polyester. Det är inte syntet i sig jag är emot, men vissa garner lyckas helt enkelt inte. Snowflake var en sådan för mig.
Filten blir iallafall grå, med en röd mitten. Garnet är väldigt ulligt, ser lite ut som fusk fårpäls. Antagligen därför det tilltalade mig!

Vad som var i paketet?



Det är för dåligt ljus för att lyckas fånga underverken där i. Kan bara säga att det är fint. Väldigt fint!

kan vara, kanske, vem vet, rentav troligt? fiberrelaterat?

6 Comments:

Blogger Elisabeth said...

hej :)

courtelle er en form for acryl, og altså også helt syntetisk... men så vidt jeg har forstået lidt mere "lækkert" mjukt end almindeligt syntetisk garn...

mange hilsner
Elisabeth

9:33 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Det är så att för alla paket som kommer från ett icke EU land (eller eg. icke EES land) och vars värde överskrider 22 euro (200 SEK?) skall man betala tull. Sedan verkar det variera väldigt mycket från land till land hur nogrann tullen är med paket som bara lite överskrider gränsvärdet, jag har hört att tex Belgien är väldigt strikt, medan jag i Finland har erfarenheten att värdet kan överskrida med det dubbla utan att paketet fastnar.
Otur för dig :-(
Hälsningar, Maud

7:07 fm  
Anonymous Anonym said...

God Morgon...
Vad är aggroglad? En värmlänning förstår inte allt..

7:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Skickar mina sympatier genom cyberrymden. Trist med tullen men hoppas att paketets innehåll gör dig gladare. :-)

8:13 em  
Blogger Liisa said...

Klart man kan vara aggroglad! Hoppas att glädjen vinner över aggressiviteten i det här fallet!

10:23 em  
Blogger Tina said...

Elisabeth: tack! Jag förstod att det var något sort syntetiskt material, men det finns så många olika att det är svårt att hålla reda på dom.

Maud: tack för att du berättade. Jag visste att det var vid en viss gräns (och den passerade jag med råge !:)) men jag visste inte att den var så låg. Eftersom det mesta hittills har gått igenom tullen så blir det lätt att jag glömmer bort den "extra" kostnaden som det medför när den väl fastnar. Men det känns bättre nu.... ;)

Anonym 1: Aggroglad, precis som Liisa säger, är att man är aggressivt arg men samtidigt glad. Lite splittrad känsla kan man säga. :)

4:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home