Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

tisdag, augusti 31, 2004

Usch...

Jag har haft två riktigt jobbiga dagar, och det är bara tisdag idag. Det positiva är att jag ska på planeringsdagar med ett av jobben ons-tors till Visby, det ska bli skönt att komma iväg lite. Allt som bryter av rutiner känns positivt just nu.

Jag har äntligen kommit mig för att göra ett stickprov för Rogue.

Garnet är Rowans Magpie i en färg som har gått ut (så om garnet tar slut så blir jag hysterisk!!!) Jag köpte det på ebay i våras, men har alltså inte kommit längre än så här. Det verkar fungera bra iallafall, jag ska använda st 4, då stämmer stickfastheten perfekt.
Är det bara jag, eller blir det en ganska tjock och lite stabbig stickning? Inte mig emot, bara undrar hur ni andra har upplevt era garnval.

Jag har även stickat en del på making waves.


Varken färgen eller mönstret syns särskilt bra på bilden, men jag vill ju inte att ni ska tro att jag slappar hela dagarna.
Garnet är egentligen maskinstickningsgarn som jag har fått (!) i en garnaffär som skulle lägga ner när jag hälsade på en kompis i Edinburgh i våras. Jag köpte en hel kon med mörklila, för det var så himla snyggt. När jag sa att jag skulle ha det till handstickning så avrådde kvinnan som hade affären mig, men jag sa att jag tänkte göra en liten swatch och se hur det uppförde sig när det tvättats. Det tyckte hon var en bra idé och gav mig hel sonika en halv kon med ljusare lila garn. (400g) Inte mig emot! (för övrigt en bra affär och trevlig kvinna, jag fick även 3 mindre koner á 250 g med acrylgarn som känns och ser ut exakt som 4 trådigt ullgarn. Ibland har man tur!)

Iallafall så passar garnet utmärkt till sockorna, även om jag misstänker att det inte är tillräckligt slitstarkt för att vara riktigt sockgarn. Men å andra sidan är det för fint mönster för att slita ut dom i ett par skor, så det är nog ingen fara. Man får sticka bara för att det är fint också!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag upplever också att det känns SÅÅÅ stabbigt att sticka i denna grovlek. Jag har ändå stickor 3,5 och masktätheten stämmer. Har kollat flera gånger på mina provlappar. Jag har ställt frågan på den norska Synkronsticksidan, vilka garn de valt bara för att få något att jämföra med!//Marianne

10:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home