Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

söndag, augusti 29, 2004

Janda är klar!


Och så här ser den ut, när vårt betonggolv på balkongen får agera underlag. Mönstret kommer från den fantastiska e-sticktidningen Knitty. Här är mina tankar kring denna tröja:

1. Den var enkel men rolig att sticka

2. Garnstudios Paris fungerar alldeles utmärkt som subsitut för det garn som stod i mönstret. Jag hade inte så mycket problem med att garnet "trådade" sig, utan tyckte att det var en angenäm bekantskap.

3. Jag förlängde både ärmarna och kroppen med 1 inch vardera, ärmarna blev perfekt långa, kroppen kunde gärna varit 1-2 inches längre ändå. Jag tog även bort ränderna som står med i beskrivningen.

4. Väldigt bra och pedagogiskt beskrivning. Jag lärde mig tex grafting, även det ifrån knitty, men här.

5. Jag vill göra en till. Men då ska det vara andra färger, och utan luva. För att få lite variation alltså.

All in all, jag tycker att det var ett superprojekt! Rolig att göra, bra när man vill ha lite snabb slätstickning att varva mer komplicerade projekt med. Jag tror även att jag kommer använda tröjan en hel del, den är väldigt bekväm (och snygg!) Så det blir högsta betyg.

Här är en närbild på min grafting (punkt 5)


Det var inte alls svårt att göra och blir väldigt bra. Man slipper att ha en otymplig söm mitt i luvan (eller var man nu vill göra det) längst bak på luvan ser det lite ojämnt ut, men det är för att jag inte har bråkat med maskorna tillräckligt för att jämna ut dom. Med mer övning går det att få det helt osynligt tror jag.

Nytt projekt

Blir det här. Jag har länge tänkt göra den, men Liisa lyckades knuffa mig över kanten ner i ännu en knit-along.
I våras köpte jag en del Rowan Magpie på ebay för att göra just Rogue. Nu ska jag bara sticka ett prov för att se vilka stickor jag ska använda.

Har även börjat med dom nya (för mig iallafall, även om alla andra redan är klara....) sockorna för six-sox knit-along. Så mig går det ingen nöd på!

1 Comments:

Blogger Liisa said...

Hehe, är du lika lättlurad som jag??
Snygg Janda! Jag gillar också Paris, går snabbt att sticka i. Tack vare Janda hittade jag också lite variation på sockmönster (jag är ju inte med i sox-knitalongen) som fanns i samma "nummer" av knitty, kul!

9:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home