Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

måndag, augusti 16, 2004

Det här låg och väntade på posten!


ull!
8 oz (ca 450 g) av corriedaleull som jag köpt från pacific wool and fiber. Färgerna är helt fantastiska! Jag var självklart tvungen att slita upp paketet och sätta igång med en gång (så fort bomullen var klar). Det kändes lite ovant, eftersom jag mest spunnit med handkardad ull tidigare, som är väldigt lätt och luftig. Den här är både maskinbehandlad och färgad och är därför mer kompakt och sträv än jag är van vid. Men om jag bara förbereder fibern ordenligt innan jag spinner så är det inga problem. Det enda problemet är att jag sitter alldeles för länge, och det tycker inte ryggen om....
Ullen får i det här stadiet iallafall 4 får av 5 möjliga!


Så här ser det ut när jag spunnit upp lite av det. Jag tror det ska bli ett tvåtrådigt garn, och om jag tycker det blir jämnt nog så tänkte jag använda det till ärmar eller bålen på en raglantröja. Tillsammans med svart kan det nog bli ganska snyggt.

Och på tal om stickning..... Det har inte blivit så mycket eftersom jag har spunnit. Men jag är nästan klar med en av ärmarna till Janda


och nu vill jag bara göra klart den så jag kan använda den! Det är en ärm och luvan kvar (och så den alltid lika efterlängtade monteringen..... jag avskyr verkligen att sy ihop delarna!) Tröjan är så tjock att den nog går att använda en hel del i höst trots att det är bomull.
Så nu blir det till att springa iväg till stickningen!

3 Comments:

Blogger Liisa said...

Håller med Nanna, verkligen härlig ull, och garn!
Ska bli spännande att se hur Janda blir också

2:10 em  
Blogger Froding said...

Hej!
Jag har lagt in dig med en blogknapp på min hemsida, men efersom jag ville ha dig som knapp(hmhm ja inte så....) så ligger du där, och jag vill veta om du gillar tanken!!
MVH/Marianne
http://froding.blogspot.com

10:26 em  
Blogger Tina said...

Ja, ni må tro att det är svårt att hålla sig borta från spinnrocken... ska gå och jobba *nej, jag ska bara spinna några minuter till* men t-banan går NU!*jaja, mutter mutter....

Marianne, det var en smart idé. Jag har inte kommit mig för att göra en knapp än, det där funkar bra så länge tycker jag :)

Tina

1:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home