Ulltopia

Tänk dig en värld där alla har så mycket ull dom vill.... Ett ulltopia!

tisdag, november 30, 2004

En väldigt liten parallellstickning

Nu är det dags att sticka tröja! Efter en uppsjö av små projekt vill jag ta tag i en större stickning. Så nu ska det bli Rosedale. Och det blir en - om dock väldigt liten - parallellstickning. Marika och jag ska göra samma sak, och hon börjar redan idag. Jag ska försöka komma igång på torsdag. Här är det garn jag ska använda:


Noro Kureyon no 124

Köpt på ebay. Inget jättefynd, men billigare än att köpa det i affär iallafall. Och nu när dollarn är så låg så kanske fler vill passa på? *hint hint*

Sedan har jag en fråga som någon kanske är vis nog att svara på. Jag har börjat på ett par muddar, men upptäckte lite för sent att den blev för bred. Därför vill jag, istället för att repa upp, ta bort den gröna randen och använda den till nästa mudd. Kan man överhuvdtaget göra det? Och isåfall: hur?



Jag har börjat lite här med att plocka upp dom blå maskorna, men vet inte riktigt om det är rätt, eller hur jag ska gå vidare. Alla entusiastiska tips mottages tacksamt.

Sist, men inte minst. Har du någonsin undrat hur en yarnmobile ser ut? Kanske inte lika flådigt som batman's men oj så mycket mer status!



4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Visst kan du ta loss den gröna delen. Du "offrar" ett varv av det gröna genom att pilla bort ett varv och sätta maskorna på en sticka efterhand som du tar bort varvet. Det är bara bra att det försvinner för när du stickat en mudd till så kan du ju sy tillbaka detta varv med maskstygn, med pärlor och allt.

Jag brukar sticka mina muddar löpande med ett varv av avvikande garn emellan och för att kunna sy ihop dem så att det inte finns något avmaskningsvarv så behöver man ju sy dit det sista varvet då är det ju bar om det fattas ett varv.

8:00 em  
Anonymous Anonym said...

Förlåt, jag glömde att skriva vem jag är

Barbro på http://www.karlstad.bonet.se/jowi/stickning.html

8:01 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, Rosedale är snygg!!! Min ekonomi tillåter dock inte den just nu. Eller.. *smyger in på e-bay* Var på e-bay brukar du köpa ditt garn?
/Liisa
http://hem.bredband.net/liibyb/stick/blog.html

10:00 fm  
Blogger Tina said...

Tack Barbro! Det känns betryggande att höra, jag ska försöka göra som du föreslår. Då är det bara att sticka på, det gillar jag! :)

Liisa, jag har inte handlat så jättemycket på ebay (allt är relativt)och jag har inte handlat av någon enskild person mer än en gång. Men jag har hittills aldrig haft problem, utan det har gått väldigt bra! Sök på Kureyon så får du massa träffar. Det enda man måste vara noga med är att se att dom även säljer till Europa, långt ifrån alla gör det.

Och bara för att locka ännu fler i fördärvet.... 10 nystan kureyon för $66 blir 444 kronro i skrivande stund. Det är nästan 300 mindre än att köpa i affär i Sverige (plus frakt så klart) Fortfarande mycket pengar, men erkänn, lockande!! Ibland är det bra med en låg dollar :)

11:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home